Op C.B.S. De Vuurvlinder wordt gewerkt met moderne methodes die voldoen aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Wij vinden het belangrijk dat de lesstof zo actueel en uitdagend mogelijk wordt aangeboden. De verwerking van de lesstof kan op verschillende manieren tot stand komen: individueel, in kleine groepjes en in grotere groepen, schriftelijk, mondeling, via een iPad, creatief of middels kleine projecten.
Vanaf groep 4 krijgt elke leerling een eigen iPad in bruikleen. Hierop worden bijvoorbeeld een deel van de reken-, taal- en spellingslessen verwerkt. Wij werken hybride voor rekenen, taal en spelling. Dit betekent dat de lessen in een werkboek worden verwerkt en het individueel door oefenen van de leerdoelen wordt digitaal uitgevoerd. De iPad wordt gezien als hulpmiddel om eigentijds onderwijs te verzorgen, niet als doel. Er is een goede balans tussen schrijven in werkboeken en het digitaal verwerken van leerstof.
Vakgebieden
Wij werken met methoden die passen bij onze manier van werken en aansluiten bij de wettelijk vastgestelde onderwijsdoelen. Hieronder geven we een overzicht van de methoden waar wij binnen ons onderwijs gebruik van maken.
- Levensbeschouwelijke vorming. Wij gebruiken de methode “Trefwoord.” Een methode waarmee kinderen worden uitgedaagd om aan de hand van eigentijdse verhalen en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s. De methode biedt ons ook liederen en een kalender. Daarnaast maken wij gebruik van de uitgewerkte vieringen.
- Lees- en taalonderwijs. In groep 3 maken wij gebruik van de methode: “Veilig leren lezen, Kimversie”. Ons schrijfonderwijs sluit hier naadloos op aan, d.m.v de methode “Pennenstreken”. De leesmethode gaat in het kort als volgt te werk: Er worden eerst woorden aangeleerd. Vanuit deze woorden worden de diverse letters geleerd. Met die letters worden weer nieuwe woorden gemaakt en gelezen. Vanaf groep 4 wordt gewerkt met de Begrijpend Lezen methode: “Beter bij leren”. Ook het stillezen, maatjeslezen, tutorlezen en klassikaal lezen krijgt een plek in het rooster. Op school is een Bibliotheek aanwezig waar de leerlingen wekelijks boeken kunnen lenen. Voor Taal en Spelling maken wij gebruik van de methode “Taal Actief 5.” Wij werken hybride aan deze methode, dit betekent dat de lessen in een werkboek worden verwerkt en dat het verder oefenen van de lesstof digitaal wordt uitgevoerd. Daarnaast is er ook aandacht voor werkstukken, presenteren en boekverslagen.
- Engels. De leerlingen van groep 1 t/m 8 krijgen Engelse les. Variërend van 30 minuten gemiddeld per week in groep 1-2 tot een uur in groep 7-8. In de lagere groepen zijn het veelal liedjes en losse opdrachten maar vanaf groep 5 krijgen de lessen een duidelijke structuur. Wij gebruiken hiervoor de methode GrooveMe.
- Frysk. De leerlingen van groep 1 t/m 8 krijgen Fryske les. Het aanbod is gevarieerd van School tv tot het werken vanuit de methode ‘Spoar8.’ Dit is een digitale methode die thematisch is opgebouwd.
- Rekenonderwijs. De kleuters werken doelmatig aan de rekendoelen i.c.m. kleuteruniversiteit en Sprongen Vooruit. Groep 3 en 4 werken met Semsom, deze methode is een bewegend leren methode die aansluit bij groep 2 en de methode Wereld in Getallen 5. Wereld in Getallen 5 wordt in groep 5 t/m 8 gegeven. Net als Taal wordt deze methode hybride gebruikt, dit betekent dat de lessen in een werkbroek worden verwerkt en dat het werken aan de eigen leerdoelen en het automatiseren van de lesstof digitaal wordt gedaan.
- Thematisch werken/WO-vakken. Deze vakken worden onafhankelijk aangeboden en wanneer mogelijk in samenhang met elkaar, daarvoor gebruiken wij de methodes: Groep 4 t/m 8 Geschiedenis en Aardrijkskunde: “Argus Clou”. Groep 3 t/m 8 Natuur & Techniek: “Natuniek”. Verkeer: “Op voeten en fietsen” en de “Jeugdverkeerskrant”. Vanaf groep 6 krijgen de leerlingen Topografie aangeboden. Jaarlijks nemen de leerlingen van groep 8 deel aan het theoretisch verkeersexamen.
- EHBO. Jaarlijks krijgen de groepen 8 de cursus jeugd-EHBO aangeboden. Na ongeveer 10 lessen, die bestaan uit zowel theorie als praktijk, zijn de leerlingen klaar voor het examen. Het examen wordt afgenomen door een erkende EHBO-examinator.
- Creativiteitslessen. Door de hele school worden de leerlingen begeleid in het ontwikkelen van creatieve vaardigheden. Het begin ligt al bij de vierjarigen die leren omgaan met lijmpot en schaar en begeleid worden in het ontwikkelen van de noodzakelijke vaardigheden. Tot de creatieve sector rekenen we: tekenen, schilderen, handenarbeid, handwerken, maar ook dramatiseren, voordragen, voorlezen, dichten. De groepen 3 t/m 8 krijgen door het schooljaar heen speciale creatieve lessen aangeboden door onze vakdocent creatief. De school heeft een eigen techniek/handvaardigheid lokaal.
- Muziek. Voor muziek gebruiken wij de methode “1,2, 3, Zing.” Dit is een digitale methode voor groep 1 t/m 8. Daarnaast bieden de leerkrachten eigen liederen aan en worden er liederen van de methode Trefwoord aangeleerd. Wekelijks krijgen de groepen 4 AMV-les van een docent van de muziekschool.
- Bewegingsonderwijs. De gymlessen vinden plaats in sporthal Duinterpen en voor groep 1-2 in het speellokaal in de school. De gymlessen voor de groepen 3 t/m 8 worden deels (de wekelijkse toestellen les) verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs. Voorgeschreven kleding: Korte broek met een T-shirt, schoenen met lichtgekleurde zolen, die niet buiten worden gedragen (géén zwarte zolen). De kleding graag meenemen in een tas en niet op of bij school achter laten tot de volgende gymles. Het verdient aanbeveling geen horloges, kettinkjes of andere sieraden te dragen tijdens de bewegingslessen. Elk jaar wordt er een sportdag georganiseerd tijdens de Koningsspelen voor de groepen 1 t/m 8.
- Digitale geletterdheid. Leerlingen maken kennis met de mogelijkheden die de digitale wereld hen biedt, zoals tekstverwerken, informatie opzoeken, e-mailen etc. Verder biedt de software die bij de verschillende methodes behoort extra ondersteuning in de vorm van inoefenen, automatiseren en ontdekken. Groep 7 & 8 doet jaarlijks mee aan de week van de mediawijsheid. Al vanaf groep 1 wordt de iPad ingezet voor het aanleren, verwerken, automatiseren van lesstof en als hulpmiddel in de ontwikkeling. Vanaf groep 3 heeft elke leerling een eigen iPad. Op de iPad worden deels de lessen verwerkt. Ook staan er persoonlijke applicaties op om leerlingen extra ondersteuning te bieden voor leerinhoud waar zij moeite mee hebben. De iPad wordt ingezet in communicatie met het digitale schoolbord bij een quiz of het vullen van een woordveld bijvoorbeeld, zodat de betrokkenheid optimaal is. In elke groep is een digitaal schoolbord aanwezig. Bij de meeste methodes die wij gebruiken hoort bijpassende digibord software om de lessen te ondersteunen. Op De Vuurvlinder gaan wij bewust om met schermtijd, hoe jonger de leerling hoe minder schermtijd. Vakken worden hybride (deels papier en deels online) of volledig schriftelijk aangeboden. Daarnaast maken wij gebruik van de 20-20-2 regel, 20 minuten schermtijd wordt afgewisseld met 20 seconden wegkijken of bewegend leren en 2 uur helemaal geen schermtijd.
- Burgerschap. Voor het vak burgerschap maken wij niet gebruik van een methode. Burgerschap komt terug in verschillende vakken en activiteiten zoals, de Kanjertraining, verkeer, thema’s, het leerlingenpanel, Trefwoord, taal, etc. Onze missie voor burgerschap is: ‘Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers die zich staande kunnen houden in een samenleving en daarin een actieve bijdrage willen en kunnen leveren. ‘ Ons burgerschapsonderwijs wordt vormgegeven m.b.v. de 11 bouwstenen voor Burgerschap van Curriculum.nu, https://www.curriculum.nu/voorstellen/burgerschap/uitwerking-burgerschap/ Binnen ons aanbod voor burgerschap hebben de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties ook een plaats. Voor ons beleidsdocument burgerschap verwijzen wij u naar onze website.